انواع مقالات، آموزش ها، اخبار و ...

هایپر هیدروزیس یا تعریق بیش از حد

افراد زیادی هستند که از تعریق بیش از حد شاکیند و بسیاری از آنها به گمان اینکه احتمالا یک مشکل مخفی داخلی ،مثل پرکاری تیروئید دارند به متخصصین داخلی یا غدد مراجعه میکنند

اساسا هایپر هیدروز را میتوان به دو دسته بزرگ تقسیم کرد:۱.هایپر هیدروز عمومی ( general hyperhydrose )۲.هایپر هیدروز موضعی(localized hyperhydrose )
در هایپر هیدروز عمومی تعریق بیش از حد در همه بدن هست و اختصاص به نقطه خاصی ندارد.
فرم عمومی هایپر هیدروز هست که میتواند با بیماریهای داخلی مثل پرکاری تیروئید،عفونتها مثل تب مالت،کانسرها مثل لیمفومها همراهی داشته باشد. ولی نکته خیلی مهم که گفتن آن باعث میشود بیمار دچار نگرانی بی دلیل نگردد و پزشک بررسیهای پرهزینه و بیهوده پاراکلینیک درخواست نکند این است که هیچ بیماری سیستمیک و مهمی نیست که فقط خود را با افزایش تعریق نشان دهد بلکه در کنار هایپر هیدروز حتما علامتهای دیگری هم بروز خواهد داد.
در افزایش تعریق موضعی ما در یک یا چند منطقه به صورت موضعی ،هایپر هیدروز داریم.مناطقی مثل کف دست،کف پا،زیر بغل ،کشاله ران،صورت یا اسکالپ می تواند دچار هایپر هیدروز موضعی گردد. این مشکل تقریبا هیچ گاه با مسائل سیستمیک ارتباطی ندارد و اغلب به شکل فامیلیال و ارثی بروز میابد پس نیاز به بررسی خاصی ندارد.در اینجا هایپر هیدروز به خودی خود اهمیتی از نظر بیماری زایی ندارد ولی به علت مزاحمتهایی که برای مبتلایان ایجاد میکند نیاز به درمان پیدا میکند.
امروزه برای هایپر هیدروز چندین درمان موجود است گرچه تقریبا هیچ کدام درمان قطعی نیستند ولی قادر به کنترل مشکل هستند.
درمان:
۱.داروهای آنتی کلینرژیک مثل قرص اُکسی بوتینین.تحقیقات نشان داده است مصرف حدود دوماهه این دارو در نوجوانان مبتلا میتواند اثر پایداری در کاهش تعریق ،حتی در صورت عدم مصرف دارو داشته باشد
۲.فراورده های موضعی:مهمترین شکل موضعی داروی ضد تعریق آلومینیوم کلراید است که با غلظتی حدود ۲۰ درصد در اتانول ۱۰۰ درجه حل میگردد.الیته تاثیر دارو فقط تا زمانیست که مصرف میگردد.
۳.یونتوفرزیس:دستگاهیست که با جریان ثابت و پایین الکتریسیته کار میکند و با مکانیزمی نامعلوم باعث کاهش تعریق میگردد.
۴.تزریق بوتاکس: استفاده از بوتاکس به عنوان درمانی با کارایی زیاد و طولانی باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران زیادی در هایپر هیدروز شده است .بوتاکس حدودا تا ۶ ماه موثر است و بعد اثر خود را از دست میدهد.
۵.لیپو ساکشن:برای هایپر هیدروز زیر بغل کاربرد دارد و میتواند همراه اثر دائم باشد.
۶.سیمپاتکتومی:قطع انتخابی اعصاب سمپاتیک در ناحیه سینه‌ که به غدد عرقی متصل میگردند میتواند برای افزایش تعریق دست و زیر بغل کار ساز باشد.

Related Contents
مطالب مرتبط
ممکن است به مطالب زیر علاقه مند باشید ...
کربوکسی تراپی
کربوکسی تراپی
آموزش, بلاگ, مقالات

کربوکسی تراپی چیست؟ درمان با دی‌اکسید کربن بیشتر با نام کربوکسی تراپی شناخته می‌شود. این روش در درمان سلولیت، تیرگی زیر چشم، ترمیم کلاژن و تخریب رسوبات چربی کاربرد دارد.

اطلاعات بیشتر
پلاسما جت
پلاسما جت
بلاگ, مقالات

با گذر زمان، افراد متوجه اهمیت شادابی پوست و مراقبت از آن در زیبا ماندن چهره می شوند. با توجه به این موضوع، بسیاری از افراد به دنبال داروهای جوان

اطلاعات بیشتر
لیزر موهای زاید
لیزر موهای زاید
آموزش, بلاگ, مقالات

بسیاری از ما بر این باوریم که زیبایی بدن با اصلاح موهای زائد تا حد زیادی تامین می شود، اما با توجه به ترس از عوارض و خطرات ناشی از

اطلاعات بیشتر
Reviews
نقد و بررسی
نظرات کاربران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا