شنبه تا پنج‌شنبه (10-8)

ساختمان الماس. طبقه سوم.واحد 10

Edit

درباره ما

کلینیک تخصصی پوست و موی وجدان واقع در منطقه 20 تهران با دارا بودن جدید ترین امکانات و بروز ترین پزشکان آماده خدمت رسانی به تمامی عزیزان در زمینه های درمان و زیبایی می باشد

با ما تماس بگیرید

کهیر کرونایی

کهیر کرونایی چگونه ظاهر می‌شود؟
کهیر و دیگر نشانه‌های پوستی کرونا چگونه ظاهر

محققان به تازگی دریافته‌اند که کرونا در برخی موارد می‌تواند باعث بروز ضایعات پوستی مانند بروز کهیر در بدن افراد شود.

آیا کهیر‌ها و دیگر بثورات پوستی از علائم کرونا به شمار می‌آیند؟
کهیر کرونا چیست و چه علائمی دارد؟
از ابتدای گسترش ویروس کرونا در سراسر دنیا، سازمان جهانی بهداشت علائمی را تحت عنوان علائم ابتلای به بیماری کووید ۱۹ اعلام کرد که شامل سرفه خشک، تب، تنگی نفس و بدن‌درد بود.

کهیر کرونایی چگونه ظاهر می‌شود؟

با گذشت زمان و گسترش روزافزون این بیماری همه‌گیر، تحقیقات دانشمندان و متخصصان علوم پزشکی درباره این ویروس ناشناخته و جدید همچنان ادامه دارد.

تحقیقاتی که در همین زمینه اخیرا صورت گرفته، نشانگر این مساله است که بیماری کووید ۱۹ همچنین می‌تواند باعث بروز طیف گسترده‌ای از عارضه‌های پوستی شود. با توجه به این مساله که ویروس کرونا باعث تحریک واکنش‌های سیستم ایمنی بدن می‌شود، جای تعجب نیست که این واکنش‌ها در پاره‌ای از موارد منجر به بروز ضایعات پوستی شود.

سه نوع از این بثورات پوستی که در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده شده است، بدانید.

کهیر کرونایی چیست و چگونه ظاهر می‌شود؟

کهیر کرونا می‌تواند در ابتدای ابتلا به کووید ۱۹ در بدن فرد مبتلا مشاهده شود و تا مدت‌ها پس از بهبودی ادامه پیدا کند. این کهیر‌ها معمولا به‌طور ناگهانی بر قسمت‌هایی از بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود و باعث خارش زیاد در آن ناحیه می‌شود. اگر کهیر‌ها روی پوست صورت ظاهر شوند، باعث تورم لب و پلک‌ها می‌شوند.

گسترش این کهیر‌ها ممکن است گاهی از خارش شدید کف دست و پا شروع شود. این نوع از کهیر‌ها معمولا با آنتی هیستامین درمان می‌شوند، اما در صورتی که فرد بیمار دچار تورم در لب‌ها شده است یا علائم تنگی نفس و خس خس سینه را دارا است، باید سریع به پزشک مراجعه کند.

دیگر علائم پوستی کرونا

دانه‌های قرمز نوک‌تیز یا تاول‌دار

این نوع عارضه پوستی ظاهری شبیه به آبله مرغان داشته است و با کهیر تفاوت دارد؛ بهبودی آن ممکن است روز‌ها و شاید هفته‌ها طول بکشد. این دانه‌های قرمزرنگ ممکن است در هرجای بدن بروز کند، اما بیشتر روی زانوها، آرنج و کمر شایع است. در بعضی موارد این دانه‌ها به صورت بسیار ریز روی همه سطح پوست و به شکلی غیر قابل تشخیص بروز پیدا می‌کنند.

انگشتان کوویدی

این عارضه یکی از خاص‌ترین بثورات پوستی ناشی از بیماری کووید ۱۹ به شمار می‌آید، به این دلیل که تا حدودی شبیه به قرمزی و عارضه‌هایی است که در اثر سرمازدگی ایجاد می‌شوند و قبل از همه‌گیری ویروس کرونا بروز آن در نواحی و فصول گرم بسیار نادر بوده و تنها در مناطق سردسیر یا در افرادی که مشکل گردش خون در انگشتان دست و پا داشته‌اند، شایع بوده است.

با این حال از آغاز گسترش بیماری کرونا متخصصان پوست این نوع بثورات را در مناطق گرمسیر مشاهده کرده‌اند که این مساله غیر عادی به نظر می‌رسید. سرانجام متخصصان، ارتباط قابل توجهی را میان این بثورات و بیماری کووید ۱۹ یافتند و مشخص شد که این عارضه بیشتر در میان جوانان شایع است.

این ضایعات پوستی به صورت برجستگی‌های قرمز و متورم در انگشتان دست یا پا بروز می‌کنند و ممکن است تا هفته‌ها پس از ابتلا به ویروس کرونا ظاهر شوند.

این عارضه در انگشتان دست یا پا با درد همراه است و خارش ندارد. هنگامی که این ضایعه پوستی بهبود می‌یابد، در نقاطی مانند نوک انگشتان که قبلا متورم و ارغوانی رنگ بود، پوست‌اندازی رخ می‌دهد.

خشکی دهان و آبریزش چشم

بیماری کووید ۱۹ در مواردی نیز می‌تواند باعث درد و آبریزش چشمان شود. لب‌ها نیز ممکن است دردناک و خشک شوند و این خشکی ممکن است در دهان نیز رخ دهد.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که اگر در بدن خود کهیر دیدید، این به تنهایی دلیل ابتلای شما به بیماری کووید ۱۹ نیست. بهتر است ابتدا از این‌که آلرژی پوستی نیست، مطمئن شوید. با یک متخصص مشورت کنید و از درمان خودسرانه بپرهیزید.

شاد و سلامت بمانید